Rządowy Program Odbudowy Zabytków w Gminie Narewka
Wójt Gminy Narewka zaprasza do zgłaszania propozycji przedsięwzięć, które finalnie mogą zostać objęte dofinansowaniem w ramach "Rządowego Programu Odbudowy Zabytków".
Zapraszamy do zapoznania się z treścią ogłoszenia, jak i założeniami Programu: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow/#c24971
Ogłoszenie nr 1/2023/RPOZ
o naborze wniosków proponowanych do zgłoszenia do dofinansowania
z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków
W związku z ogłoszeniem o naborze wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków (dalej: RPOZ), na podstawie art. 30 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40), w związku z Uchwałą nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Ochrony Zabytków Wójt Gminy Narewka ogłasza nabór wniosków proponowanych do zgłoszenia przez Gminę Narewka – zadań planowanych do dofinansowania z RPOZ w formie dotacji, o której mowa w art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).
Celem niniejszego naboru jest wyłonienie zadania / zadań, które Gmina Narewka, po pozytywnej weryfikacji, zgłosi do dofinansowania w ramach RPOZ.
I. Zakres i warunki naboru wniosków.
- Wniosek wskazujący propozycję zadania do zgłoszenia do dofinansowania z RPOZ (dalej wniosek) musi dotyczyć zadania polegającego na wykonaniu prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 tejże ustawy oraz obejmować nakłady konieczne określone w art. 77 ww. Ustawy.
- Zabytek, o którym mowa w pkt 1 musi znajdować się na obszarze Gminy Narewka.
- Wnioskodawcą / Beneficjentem dotacji może być osoba fizyczna lub prawna posiadająca tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązanego. W przypadku, gdy zabytek posiada więcej niż 1 właściciela – wszyscy właściciele muszą wyrazić pisemną zgodę na realizację zadania objętego wnioskiem.
- W niniejszym naborze Wnioskodawca / Beneficjent może złożyć jeden wniosek z propozycją zgłoszenia przez Gminę Narewka zadania do dofinansowania w ramach RPOZ w jednej z trzech kategorii wartości dofinansowania: a. do 150.000,00 złotych, b. do 500.000,00 złotych, c. do 3.500.000,00 złotych.
- Gmina Narewka, w ramach bieżącego naboru RPOZ, planuje złożyć 3 wnioski (z czego: 1 wniosek o wartości dofinansowania o której mowa w pkt. 4 lit. a, 1 wniosek o wartości dofinansowania o której mowa w pkt. 4 lit. b oraz 1 wniosek o wartości dofinansowania o której mowa w pkt. 4 lit. c.
- Dofinansowanie z RPOZ może być przyznane w wysokości nie wyższej niż kwoty wskazane w pkt 4, które stanowić będą nie więcej niż 98% dotacji udzielonej przez Radę Gminy Narewka w drodze uchwały, a pochodzącej ze środków RPOZ. Wnioskodawca / Beneficjent dotacji jest zobowiązany oświadczyć we wniosku, że zapewni wkład własny (nie mniej niż 2 % nakładów koniecznych, o których mowa w pkt. 7 ogłoszenia) na realizację zgłaszanego zadania, pochodzącego ze środków innych niż środki z RPOZ oraz środki z budżetu Gminy Narewka, w wysokości nie niższej niż różnica między ostateczną wartością zadania a poziomem dotacji udzielonej przez Radę Gminy Narewka. W przypadku, gdy wartość nakładów koniecznych poniesionych przez Beneficjenta dotacji ulegnie zmniejszeniu – zmniejszy się proporcjonalnie wartość dotacji. Oprócz udziału w nakładach koniecznych beneficjent będzie zobowiązany do poniesienia 100 % kosztów niezbędnych do realizacji zadania, a nie stanowiących nakładów koniecznych w rozumieniu pkt. 7 ogłoszenia.
- Dofinansowanie z RPOZ, przyznane na podstawie złożonego przez Gminę Narewka wniosku, stanowi nie więcej niż 98%, faktycznie poniesionych i udokumentowanych nakładów koniecznych o których mowa w art. 77 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
- Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z otrzymaniem dotacji i nie stanowi podstawy do wysuwania jakichkolwiek roszczeń majątkowych względem Gminy lub podmiotów trzecich.
- Wnioskodawca / Beneficjent dotacji, którego wniosek zostanie wybrany do zgłoszenia przez Gminę Narewka do dofinansowania z RPOZ w formie dotacji zobowiązany jest do czasu zatwierdzenia przez Prezesa Rady Ministrów listy Inwestycji objętych dofinansowaniem z RPOZ: a) niezwłocznie złożyć oświadczenie o nie ubieganiu się o dofinansowania na realizację zgłoszonego zadania z innych środków zewnętrznych, w zakresie tożsamym z zakresem zgłoszonym do wsparcia w ramach RPOZ, b) nie rozpoczynać realizacji zgłoszonego zadania (w rozumieniu rozpoczęcia procedury zakupowej na realizację zadania oraz wykonywania prac przy zabytku).
- Wnioskodawca / Beneficjent dotacji, którego zadanie zostanie wybrane do zgłoszenia przez Gminę Narewka do dofinansowania z RPOZ w formie dotacji i na którego realizację udzielona zostanie Wstępna promesa zobowiązany będzie do: a) złożenia wniosku o udzielenie dotacji do Wójta Gminy Narewka zgodnie z zasadami udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, określonymi w podjętej przez Radę Gminy Narewka uchwale; b) ogłoszenia postępowania zakupowego mającego na celu wyłonienie Wykonawcy dla wnioskowanego zadania w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia udostępnienia przez Bank Gospodarstwa Krajowego Gminie Narewka Wstępnej promesy.
- Warunkiem udzielenia dotacji przez Radę Gminy Narewka na realizację zadania zgłoszonego przez Gminę Narewka do dofinansowania z RPOZ w formie dotacji będzie spełnienie łącznie następujących warunków: a) udostępnienie przez Bank Gospodarstwa Krajowego Gminie Narewka Wstępnej promesy, b) złożenie wniosku o udzielenie dotacji zgodnie z zasadami udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, określonymi w uchwale podjętej przez Radę Gminy Narewka, c) spełnienie przez złożony wniosek o udzielenie dotacji warunków wskazanych w uchwale, o której mowa w lit. b), d) zawarcie z Wójtem Gminy Narewka umowy dotacji, o której mowa w pkt. 12.
- Z Wnioskodawcą / Beneficjentem dotacji, któremu udzielona zostanie przez Radę Gminy Narewka dotacja zostanie zawarta umowa dotacji. Umowa ta zawarta zostanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Umowa zawierać będzie szczegółowe warunki i terminy realizacji, finansowania i rozliczenia dotacji. Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa zakłada się, że: a) podpisanie umowy dotacji nastąpi po podjęciu przez Radę Gminy Narewka uchwały o przyznaniu dotacji (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2004 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami), b) dotowane zadanie będzie realizowane od dnia podpisania umowy dotacji do dnia 30 listopada 2024 r., c) rozliczenie i wypłata dotacji nastąpi do dnia 31 grudnia 2024 r.
- Warunkiem podpisania umowy z Wnioskodawcą / Beneficjentem dotacji będzie udzielenie przez Bank Gospodarstwa Krajowego Gminie Narewka promesy oraz rozstrzygnięcie przez beneficjenta postępowania zakupowego skutkującego wyborem, o którym mowa w pkt 10 lit. b.
- W przypadku wniosków dotyczących obiektów zabytkowych, w których prowadzona jest działalność gospodarcza lub działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa dotacja, będzie stanowiła odpowiednio pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, a jej udzielenie nastąpi zgodnie z: a) zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352/1 z 24.12.2013 z późn. zm.) – jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, a dotacja dotyczy nieruchomości, którą podmiot prowadzący działalność gospodarczą wykorzystuje do prowadzenia tej działalności, b) zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE L 352/9 z 24.12.2013 str. 9 z późn. zm.) - jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność w sektorze rolnym w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, a dotacja dotyczy nieruchomości, którą podmiot prowadzący działalność w sektorze rolnym wykorzystuje do prowadzenia tej działalności, c) zasadami określonymi w rozporządzeniu (UE) Nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. U. L 190/45, z 28.06.2014 r., z późn. zm.) – jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność w sektorze rybołówstwa w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, a dotacja dotyczy nieruchomości, którą podmiot prowadzący działalność w sektorze rybołówstwa wykorzystuje do prowadzenia tej działalności.
- W przypadku, gdy dotacja będzie stanowiła pomoc de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie lub pomoc de minimis w rybołówstwie, o której mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 743) udzielona została na dofinansowaniu kosztów inwestycji dokonywanej na nieruchomości wykorzystanej działalności, o której mowa w pkt. 14 lit. a – c beneficjent zostanie zobligowany do przedłożenia: a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, b) informacji niezbędnej do udzielenia pomocy de minimis zgodnie z zakresem i wzorem określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. nr 53, poz. 311 z późn. zm.) lub rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. nr 121, poz. 810).
- W przypadku, gdy dotacja będzie stanowiła pomoc publiczną inną niż pomoc de minimis, o której mowa w pkt. 12, dotacja będzie udzielona jako pomoc inwestycyjna na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 06.2014, str. 1 z późn. zm), zgodnie z warunkami, o których mowa w art. 53 tego rozporządzenia.
- W przypadku przekroczenia dopuszczalnego pułapu pomocy de minimis oraz poziomu dopuszczalnej intensywności pomocy dotacja nie zostanie udzielona.
- Wójt Gminy Narewka zastrzega, że spośród złożonych wniosków proponowanych do zgłoszenia do dofinansowania może zostać wybrany 1, na podstawie którego zostanie przygotowany i złożony wniosek o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
II. Sposób i termin składania wniosków proponowanych do zgłoszenia do dofinansowania.
- Wniosek należy złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego ogłoszenia.
- Wniosek należy wypełnić czytelnym pismem lub na komputerze.
- Wniosek należy złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy Narewka (pok. 4), ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka lub przesłać drogą pocztową przesyłką poleconą (rejestrowaną) na adres: Urząd Gminy Narewka, ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka w terminie do dnia 7.03.2023 r. do godz. 15:00.
- O zachowaniu terminu, wskazanego w pkt 3 decyduje data złożenia wniosku bezpośrednio w sekretariacie Urzędu Gminy Narewka lub wpływu (doręczenia) do Urzędu Gminy Narewka drogą pocztową. Wnioski złożone po terminie, o którym mowa w pkt 3 zostaną odrzucone bez rozpatrzenia.
- Wniosek powinien być podpisany przez wnioskodawcę lub przez osobę/osoby uprawnione do jego reprezentowania, zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych oraz zawierania umów, zgodnie z wpisem do właściwego rejestru lub innym dokumentem potwierdzającym status prawny wnioskodawcy i umocowanie osób go reprezentujących. Za prawidłowe zostaną uznane podpisy z pieczęcią imienną oraz wskazaniem pełnionej funkcji. W przypadku braku pieczątki – czytelny podpis lub wydruk imienia i nazwiska, opatrzone podpisem ze wskazaniem pełnionej funkcji, umożliwiający weryfikację osób podpisujących dokumenty. Złożenie jedynie parafy nie jest wystarczające do uznania, iż wniosek został prawidłowo podpisany. Dokumenty dołączone do wniosku o dofinansowanie powinny być kopią poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę.
III. Ocena i wybór wniosków.
1. Złożone wnioski zostaną ocenione pod względem formalnym i merytorycznym przez Komisję powołaną przez Wójta Gminy Narewka.
2. Ocena formalna dokonana zostanie według następujących kryteriów:
a) czy wniosek został złożony na druku stanowiącym załącznik do niniejszego ogłoszenia;
b) czy wniosek został złożony w wyznaczonym terminie;
c) czy wniosek dotyczy zabytku wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w gminnej ewidencji zabytków;
d) czy wniosek dotyczy zabytku położonego/przechowywanego na obszarze Gminy Narewka;
e) czy zakres prac wskazany w opisie zadania mieści się w zakresie nakładów wskazanych w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840);
f) czy wnioskowane o dofinansowanie prace i/lub roboty nie zostały rozpoczęte lub wykonane przed złożeniem wniosku;
g) czy wnioskodawca jest właścicielem zabytku lub czy posiada tytuł prawny do zabytku wynikający z użytkowania wieczystego, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego;
h) czy wniosek zawiera uzasadnienie w jakim zakresie charakter przedsięwzięcia objętego wnioskiem realizuje cel przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2095),
3. Ocenie merytorycznej podlegają wnioski, które spełnią wszystkie kryteria formalne. Nie przewiduje się możliwości sprostowania wniosku w zakresie kryteriów formalnych. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów formalnych wyklucza wniosek z oceny merytorycznej.
4. Ocena merytoryczna dokonana zostanie według następujących kryteriów:
L.p. |
Kryterium |
1 |
Ranga zabytku (punkty w ramach kryterium podlegają sumowaniu) – łączna liczba punktów do uzyskania w ramach kryterium – 2 pkt. |
|
Wnioskodawca otrzyma punkty, jeżeli: - zabytek posiadający wpis do rejestru zabytków – 1 pkt., - zabytek znajdujący się w gminnej ewidencji zabytków – 1 pkt., |
2 |
Stopień zaawansowania przygotowania zadania do realizacji - – łączna liczba punktów do uzyskania w ramach kryterium – 2 pkt.: |
|
Wnioskodawca, jeżeli: - posiada i przedłożył ważną decyzję właściwego organu ochrony zabytków pozwalającą na prowadzenie prac lub robót wskazanych we wniosku (o ile jest wymagana przepisami prawa) lub dokument potwierdzający uzgodnienie z organem ochrony zabytków planowanych do wykonania prac lub robót wskazanych we wniosku otrzyma 1 pkt., - nie posiada lub nie przedłożył ważnej decyzji właściwego organu ochrony zabytków pozwalającej na prowadzenie prac lub robót wskazanych we wniosku (o ile jest wymagana przepisami prawa) lub dokumentu potwierdzającego uzgodnienie z organem ochrony zabytków planowanych do wykonania prac lub robót wskazanych we wniosku 0 pkt, - posiada i przedłożył ważne pozwolenie na budowę / zaświadczenie właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu w odniesieniu do zgłoszenia robót budowlanych (lub oświadczenie Wnioskodawcy, iż w ustawowym terminie sprzeciw przez właściwy organ nie został wniesiony), wnioskodawca otrzyma 1 pkt., - nie posiada lub nie przedłoży ważnego pozwolenia na budowę / zaświadczenia właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu w odniesieniu do zgłoszenia robót budowlanych (lub oświadczenie Wnioskodawcy, iż w ustawowym terminie sprzeciw przez właściwy organ nie został wniesiony), wnioskodawca otrzyma 0 pkt., |
- Komisja powołana przez Wójta Gminy Narewka dokona oceny wniosków w oparciu o ww. kryteria punktowe. Opracowana zostanie lista wniosków uszeregowanych od największej do najmniejszej liczby punktów, która zostanie zarekomendowana Wójtowi Gminy Narewka. W przypadku, gdy kilka wniosków uzyska taką samą liczbę punktów o miejscu na liście decydować będzie data, godzina i minuta złożenia wniosku w sekretariacie Urzędu Gminy Narewka lub wpływu do sekretariatu w przypadku nadania wniosku za pośrednictwem poczty lub kuriera.
- Wyboru zadań do zgłoszenia przez Gminę Narewka do dofinansowania w ramach RPOZ w formie dotacji dokona Wójt Gminy Narewka w oparciu o rekomendację Komisji.
- Ogłoszenie wyników naboru wniosków proponowanych do zgłoszenia przez Gminę Narewka do dofinansowania w ramach RPOZ w formie dotacji zostanie podane do wiadomości publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Narewka w terminie do dnia 17 marca 2023 roku.
- Informacja o wyborze wniosku do zgłoszenia przez Gminę Narewka do dofinansowania w ramach RPOZ w formie dotacji zostanie przekazana wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku.
- Otrzymanie informacji o wyborze wniosku do zgłoszenia przez Gminę Narewka do dofinansowania w ramach RPOZ nie jest tożsama z otrzymaniem dotacji.
- Od rozstrzygnięcia naboru wniosków nie przysługuje odwołanie.
- Wójt Gminy Narewka zastrzega sobie prawo odstąpienia od rozstrzygnięcia naboru bez podania przyczyn.
IV. Regulamin pracy komisji.
1. Pracami Komisji oceniającej złożone wnioski kieruje Przewodniczący Komisji, a podczas jego nieobecności osoba przez niego wyznaczona.
2. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
a) organizacja pracy Komisji;
b) podział prac pomiędzy członków Komisji, podejmowanych w trybie roboczym.
3. Ustalenia Komisji podejmowane są na posiedzeniach lub/i w trybie obiegowym, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
4. Z prac komisji sporządza się listę rekomendowanych wniosków, która zawiera listę ocenionych wniosków uszeregowaną w kolejności od największej do najmniejszej liczby punktów.
5. Lista, o której mowa w pkt 4 przekazywana jest Wójtowi Gminy Narewka do zatwierdzenia.
V. Postanowienia końcowe.
- Szczegółowe informacje na temat dofinansowania i warunków realizacji zadania w ramach RPOZ znajdują się na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowyzabytkow/
- Dodatkowych informacji na temat naboru udziela: Marek Bagrowski, tel. 856829894, e-mail: m.bagrowski@ug.narewka.wrotapodlasia.pl