Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

ZAWIADOMIENIE O ZMIANIE STAWEK OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

ZAWIADOMIENIE

O ZMIANIE STAWEK OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Uprzejmie informuje się, że na mocy uchwały Rady Gminy Narewka  Nr LI/352/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje nowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców.

Zgodnie z zapisem  uchwały stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 36,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

Jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 108,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

Rada Gminy zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady, stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 5,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. Po zwolnieniu stawka opłaty wyniesie 31,00 zł od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.

 W przypadku korzystania z ulgi z tytułu kompostowania bioodpadów przez właścicieli nieruchomości jednorodzinnych od właścicieli tych nieruchomości nie odbiera się bezpośrednio z nieruchomości bioodpadów podlegających kompostowaniu.

 

PRZYPOMINA się, że wszystkich właścicieli nieruchomości obejmuje obowiązek segregowania odpadów komunalnych z podziałem na 5 frakcji:

papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji.

 

W przypadku przeprowadzonej kontroli dotyczącej prawidłowości segregacji odpadów komunalnych i stwierdzeniu braku segregacji odpadów zostanie wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosując stawkę opłaty podwyższonej ( tj. 108,00 zł od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość).

Zmianie uległy również stawki opłaty za pojemniki i worki, według których rozliczają się właściciele nieruchomości niezamieszkałych (prowadzących działalność gospodarczą m.in. kwatery agroturystyczne) oraz nieruchomości mieszane.

Gdy odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny stawka opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności wynosi:

-worek o pojemności 120 l w wysokości 28,00 zł

-worek o pojemności  80 l w wysokości 17,00 zł

-worek o pojemności  60 l w wysokości 13,00 zł

-pojemnik o pojemności   120 l w wysokości   17,00 zł

-pojemnik o pojemności   240 l w wysokości   30,00 zł

-pojemnik o pojemności 1100 l w wysokości 170,00 zł

W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny stawka opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności wynosi trzykrotność wysokości stawek tj.

-worek o pojemności 120 l w wysokości  84,00 zł

-worek o pojemności   80 l w wysokości  51,00 zł

-worek o pojemności   60 l w wysokości  39,00 zł

-pojemnik o pojemności 120 l w wysokości    51,00 zł

-pojemnik o pojemności 240 l w wysokości    90,00 zł

-pojemnik o pojemności 1100 l w wysokości 510,00 zł

 

Rada Gminy uchwalą Nr LI/353/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe uchwaliła od dnia 1 stycznia 2024 roku stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe w wysokości 224,00 zł za rok. W przypadku braku zbierania i odbierania odpadów komunalnych  w sposób selektywny stawka opłaty wynosi 672,00 zł.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

INFORMACJA DOTYCZĄCA OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE

ODPADAMI   KOMUNALNYMI

Informuje się, że na terenie gminy Narewka systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte nieruchomości zamieszkałe, nieruchomości niezamieszkałe, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (dotyczy nieruchomości, na których prowadzona jest wszelkiego rodzaju działalność gospodarcza, np. świadczące usługi w zakresie wynajmu pokoi, prowadzenia kwater agroturystycznych, sklepy, szkoły, instytucje, zakłady pracy), nieruchomości mieszane, gdzie w części zamieszkują mieszkańcy, a w części prowadzona jest działalność gospodarcza oraz nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe albo inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

 

NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁE

Każdy właściciel nieruchomości  zamieszkałej zobowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości opłat a gospodarowanie odpadami komunalnymi w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku, czyli od momentu zamieszkania na danej nieruchomości mieszkańca.

 

Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Brak jest możliwości zbierania odpadów w sposób nieselektywny (czyli zmieszany)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

 

W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku  zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane ) odpady komunalne i powiadamia o tym Wójta Gminy oraz właściciela nieruchomości. Wójt na podstawie powiadomienia, wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W tym przypadku stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  wyniesie trzykrotność wysokości stawki ustalonej przez Radę Gminy miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

Zmiana stawek nie powoduje po stronie właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych oraz mieszanych obowiązku składania nowych deklaracji o wysokości tej  opłaty. Zgodnie z zapisem art. 6 m ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wysokość miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy uwzględnieniu zmienionych stawek zostanie wskazana właścicielom nieruchomości w stosownych zawiadomieniach, wyliczona na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji ( tj. iloczynu nowej stawki opłaty i liczby osób podanych w deklaracji zamieszkujących daną nieruchomość) w przypadku nieruchomości zamieszkałych, w przypadku nieruchomości niezamieszkałych ( iloczynu stawki za pojemnik lub worek o określonej pojemności i liczby pojemników lub worków). Wskazana w zawiadomieniu opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie obowiązywała od 1 stycznia 2024 roku do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zostanie złożona nowa deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ( o ile zajdzie taka potrzeba, np. zmiana liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość związana z przeprowadzką osób, sprzedaży mieszkania, narodzinami dzieci itp.).

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

W składanej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bierze się pod uwagę wszystkie osoby faktycznie zamieszkujące daną nieruchomość np. zameldowany jest tylko właściciel, ale lokatorów jest więcej, to należy zgłosić tyle osób ile mieszka. Jeśli co jakiś czas zmienia się liczba osób, to za każdym razem należy dokonywać zmian w deklaracji śmieciowej, podając w niej aktualną liczbę osób zamieszkujących nieruchomość.

 

 

 

 

 

W przypadku, gdy dane zawarte w zawiadomieniu nie będą odpowiadały

stanowi faktycznemu, właściciel nieruchomości obowiązany jest do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uwzględniając właściwe dane.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

 W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. W takim przypadku opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informację dotyczącą posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne, nie posiada kompostownika i nie kompostuje w nim bioodpadów lub uniemożliwia wójtowi lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji, ze stanem faktycznym Wójt Gminy stwierdza w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna, i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

 

Nowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie zmienia terminu i sposobu płatności, tj. do końca miesiąca za dany miesiąc, za miesiąc grudzień jest płatna do 20 grudnia danego roku.

 

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać bez wezwania na indywidualny numer konta przypisany każdemu zobowiązanemu. Każdy właściciel nieruchomości otrzyma indywidualny numer konta bankowego.

W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podanego przez organ podatkowy opłatę można uiścić na ogólny numer rachunku bankowego opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi-BS BRAŃSK: 96 8063 0001 0030 0300 0097 0027.

PAMIĘTAJMY, że po otrzymaniu indywidualnego numeru rachunku bankowego kolejne wpłaty dokonujemy już na właściwy rachunek bankowy (indywidualny). Wpłacając na indywidualny numer rachunku bankowego należy wprowadzić tytuł opłaty – „opłata za odpady”

 

 

NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁE

 

Przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

Każdemu przedsiębiorcy nie posiadającemu umowy na odbieranie odpadów komunalnych grozi kara grzywny ( art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

Wysokość miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

dla nieruchomości niezamieszkałej stanowi iloczyn liczby pojemników/worków oraz stawki za pojemnik/worek o określonej pojemności.

Jeśli właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie wypełnia obowiązku

zbierania odpadów w sposób selektywny, stawka za pojemnik/worek o określonej pojemności wynosi trzykrotność wysokości stawek za pojemnik/worek.

NIERUCHOMOŚCI MIESZANE

Właściciele nieruchomości mieszanych( tzn. nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, a w części, na których nie zamieszkują mieszkańcy (np. prowadzący kwatery agroturystyczne) zobowiązani są do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w części dla nieruchomości zamieszkałych i w części dla nieruchomości niezamieszkałych.

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat z części nieruchomości zamieszkałej i z części  nieruchomości niezamieszkałej

 

 

NIERUCHOOMOŚCI, na których znajdują się domki letniskowe, albo inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe

 

Wszyscy właściciele domków letniskowych albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe obligatoryjnie zobowiązani są do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wnoszenia ryczałtowej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za każdy domek letniskowy na nieruchomości albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

 

W przypadku, gdy domek letniskowy, albo inna nieruchomość rekreacyjno-wypoczynkowa służą do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych i  są wykorzystywane w celu zamieszkiwania, a nie służą do celów  związanych z wypoczynkiem i częściowym okresowym pobytem, wówczas właściciel  takiej nieruchomości składa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Narewka zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Narewka oraz ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi powstającymi na terenie nieruchomości.

 

 

 

TERMIN  WNOSZENIA  OPŁATY  ZA  GOSPODAROWANIE  ODPADAMI  

                                      KOMUNALNYMI

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się do ostatniego dnia każdego miesiąca za miesiąc, którego dana wpłata dotyczy. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc grudzień uiszcza się w terminie do 20 grudnia danego roku.

Opłatę ryczałtową od domku letniskowego albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe uiszcza się z góry do 15 czerwca danego roku. W przypadku, gdy obowiązek uiszczenia opłaty powstał po 15 czerwca danego roku, ryczałtową opłatę uiszcza się do 15 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym została złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się bez wezwania na podstawie złożonej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na indywidualny numer konta przypisany każdemu zobowiązanemu. Każdy właściciel nieruchomości otrzyma indywidualny numer konta bankowego. Indywidualny numer konta można również otrzymać zgłaszając się osobiście bądź telefonicznie.

W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podanego przez organ podatkowy opłatę można uiścić na ogólny numer rachunku bankowego opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi-BS BRAŃSK: 96 8063 0001 0030 0300 0097 0027 .

 

PRZYPOMINA się, że wszystkich właścicieli nieruchomości obejmuje obowiązek segregowania odpadów komunalnych z podziałem na 5 frakcji:

papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji.

 

Instagram Gmina Narewka

Licznik odwiedzin

Odwiedzana: 3050

Powrót na początek strony