Kara a konsekwencja
RODZICU PAMIĘTAJ!!!
SAMO DZIECKO NIE JEST ZŁE - ZŁE JEST JEGO ZACHOWANIE!
Wprowadzaj dziecku normy i zasady!
Warto zapamiętać....
- Dzieci potrzebują jasnych, konkretnych informacji, jak powinny się zachowywać. Najlepiej, jeśli zasada od razu zawiera wskazówkę, czego oczekujemy: np. każdy czeka na swoją kolej zabawy zabawką, nie zabieramy sobie zabawek.
- Zasady powinny być formułowane krótko.
- Zasady staraj się formułować pozytywnie: nie wystarczy powiedzieć, czego nie robić, należy określić, czego oczekujemy w zamian: np. nie bijemy brata/ siostry, złość mamy prawo wyrazić: ...
- Nie krzyczymy, mówimy spokojnie, cicho.
- Dziecko może jednocześnie przyswoić 2-3 zasady, pamięta o 10.
- System zasad jest dynamiczny, nie statyczny - dostosujemy go do sytuacji, dorastania dzieci.
- Zasady obowiązują obie strony – zarówno rodzica, jak i dziecko; powinny być również przestrzegane wtedy, kiedy jest to dla dorosłych niewygodne!!!
- Zasady przypominamy często.
- Zasad przestrzegamy zawsze, inaczej dziecko przestaje wierzyć, że są one naprawdę.
- Nie pozwalamy na dyskusje po złamaniu zasady, stosujemy konsekwencje, przypominając, że zasada została złamana. Możemy omówić z dzieckiem system zasad, ale po poniesieniu przez nie konsekwencji.
Przykładowy zbiór zasad:
1) Śmieci wyrzucaj do kosza
2) Wykonuj polecenia nauczyciela
3) Wysiedź 20 min. bez przerwy wykonując pracę domową
4) Zawsze mów „Dzień dobry” i „Do widzenia”
5) Rozstaw talerze na stole przed obiadem
KARA A KONSEKWENCJA
KARA
- stosowana w sposób spontaniczny, nieprzewidywalny
- często jest wymierzana w złości, z bezsilności,
- bywa zbyt surowa, nieadekwatna,
- wywołuje w dziecku poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, złość, strach, chęć odwetu
- zwykle nie jest uzależniona od przewinienia, ale od stopnia zdenerwowania rodzica
- bywa, że jest nierealna do zastosowania
- dziecko nie jest wcześniej o niej uprzedzane
- jest nieadekwatna do zachowania dziecka
- nie wynika logicznie z zachowania dziecka
KONSEKWENCJA
- konsekwencje różnią się tym, że są wcześniej zaplanowane, zapowiedziane,
- nie są formą zemsty, ani odreagowania
- są uzależnione od zachowania dziecka, a nie nastroju rodzica
- uczą dziecko przewidywania następstwa zdarzeń
- w momencie stosowania konsekwencji nie rozmawiamy o uczuciach, ale o łamaniu zasad; konsekwencja wynika logicznie z zachowania dziecka
- jest adekwatna do wieku dziecka i rodzaju przewinienia
KONSEKWENCJE UCZĄ, KARY RANIĄ!!!!
Konsekwencja powinna być:
- Szybka (stosowana bezpośrednio po niewłaściwym zachowaniu)
- Skuteczna (doprowadzona do końca, wyegzekwowana)
- Stosowalna (realna do zrealizowania w praktyce)
- Sprawiedliwa (adekwatna do przewinienia)
- Wcześniej ustalona, zapisana i zapowiedziana
- Stała (jednym z celów stosowania konsekwencji jest nauczenie dzieci przewidywania następstwa zachowania)
- Słuszna (związana tematyczne z przewinieniem)
- Sympatyczna (nie dziecko jest złe, ale zachowanie; nie rozmawiamy o uczuciach, ale o zasadach: lubię Cię, zależy mi na Tobie, ale nie możesz zachowywać się w taki sposób; ważne, aby mówić to w sposób spokojny, przyjaznym tonem głosu)
- Stanowcza (to dorośli ustalają zasady w przedszkolu, w domu - są silni, pewni, przekonani, że wyegzekwują zasady)
- Systematyczna (ważne, żeby nie stosować wyjątków, wtedy dzieci wolniej uczą się przestrzegania zasad; sprawdzają, czy tym razem uda im się nie doświadczyć konsekwencji)
NALEŻY PRZY TYM PAMIĘTAĆ, ŻE UWAGA JEST ZAWSZE NAGRODĄ DLA DZIECKA!!! MA WTEDY DOROSŁEGO NA WYŁĄCZNOŚĆ!!!!
NAJGORSZE SĄ: OBOJĘTNOŚĆ I BRAK ZAINTERESOWANIA!!!!!
Rodzaje negatywnych konsekwencji:
Naprawienie szkód: np.
- dziecko sprząta bałagan, który zrobiło; odkupuje ubranie kolegi, które zniszczyło w bójce;
Wyłączenie z sytuacji
- dziecko idzie do swojego pokoju i przebywa tam jakiś czas samo, jeśli bije się z bratem albo kłóci z rodzicem;
Odroczenie otrzymania kolejnego przywileju do czasu poprawy zachowania
- dziecko ma zakaz oglądania bajek wieczorem;
Ograniczenie swobody działania
- dziecko jest przytrzymane i odsunięte, gdy bije brata albo niszczy rzeczy;
Odesłanie w nudne miejsce
- dziecko przebywa jakiś czas samo w miejscu, gdzie nie ma dostępu do zabawek, komputera;
Brak zainteresowania ze strony ważnej osoby (zabranie uwagi)
- nie zwracanie uwagi, nie reagowanie na zachowania buntownicze, protestacyjne (dziecko krzyczy, tupie itp.);
Źródło: „ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej” Kołakowski A., Wolanczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. s.174 - 202
Zamiast karania:
- Wskaż dziecku, jak ma się zachować -zanim zrobi coś nie tak, przypomnij zasadę
- Wyraź ostry sprzeciw bez oskarżania
- Wyraź swoje uczucia i oczekiwania: zamiast mówić: „Mam Cię dość” , powiedz: „Jestem wściekły, kiedy tak się zachowujesz, nie mogę się na to zgodzić”
- Pokaż, jak naprawić zło
- Daj dziecku możliwość wyboru, podkreśl, że to od niego zależy, czy poniesie konsekwencje, czy nie
- Pozwól dziecku ponieść konsekwencje swojego zachowania
- Kilkakrotnie spokojnie powtórz polecenie
- Gdy Ty i dziecko jesteście zbytnio zdenerwowani, odeślij dziecko na jakiś czas do innego pokoju, dopóki nie ochłoniecie
Źródło: Mazlish, Faber „Jak mówić, żeby dzieci słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły”
RODZICU PAMIĘTAJ !!!
Ważniejsze od wyciągania konsekwencji wobec dzieci jest ich chwalenie i nagradzanie!!!
Uwaga jest zawsze nagrodą dla dziecka. Należy zatem dążyć do tego, aby okazywać dziecku więcej uwagi i zainteresowania, gdy postępuje właściwie, a nie wtedy, gdy nie słucha poleceń i łamie ustalone zasady….
Warto zapamiętać....
- Pochwały i nagrody pomagają dzieciom zmienić uciążliwe zachowania, motywują do działania, starania się.
- Wszystkie dzieci, zwłaszcza te mające poważniejsze problemy należy chwalić bardzo często, kilkakrotnie w ciągu dnia.
- Należy zauważać nawet najmniejsze sukcesy. Jeśli w naszej ocenie dziecko w danym dniu nie zrobiło niczego zasługującego na pochwałę, należy stworzyć dziecku sytuację, w której odniesie sukces, zasłuży na uznanie, wykaże się czymś np. pomoże w czymkolwiek rodzicowi
- Należy stosować więcej pochwał i nagród, niż kar!
- Pochwały i nagrody powinny być natychmiastowe, występować bezpośrednio po danym zachowaniu pozytywnym, nie powinny być zbytnio odroczone w czasie.
- Nagrody należy również dostosować do potrzeb i oczekiwań dziecka, tak aby dotyczyły one czegoś, co jest dla niego ważne, na czym mu zależy.
Pochwały i nagrody powinny być:
- Natychmiastowe
- Niepodważalne
- Realne
- Pożądane przez dziecko
- Proporcjonalne do wysiłku włożonego przez dziecko
- Niepodzielne (bez zgody dziecka nie należy kazać mu się nimi dzielić)
- Konkretne
- Opisowe
Przykładowe nagrody dla młodszych dzieci
*AKTYWNOŚCI I PRZEDMIOTY
- Karmienie zwierząt
- Trzymanie za rękę
- Podlewanie kwiatów
- Dodatkowa zabawa
- Temperowanie kredek
- Zabawa wyjątkową zabawką
- Obejrzenie bajki
- Dodatkowa zabawa na zewnątrz
- Korzystanie z przedmiotów rodzica
- Wybranie zabawy, bajki do przeczytania
- Korzystanie z komputera itp.
- Jedzenie (słodycze, ulubione potrawy)
- Naklejki
- Gwiazdki
- Uśmiechnięte „buzie”, kartoniki, żetony
- Zabawki
- Ilustracje, karteczki itp.
* NAGRODY SPOŁECZNE
- Uśmiech
- Przytulenie
- Zainteresowanie
- Wysłuchanie
- Bliskość fizyczna
- Dotyk
- Poklepanie
- Uścisk
- Puszczenie „oka”
- Potakiwanie
- Otoczenie ramieniem
- Pochwała
- Dobrze
- Super
- Dziękuję
- Podoba mi się
- To miłe
- Dobrze, że czekałeś
- Dobra robota
- Świetnie!