Po czym poznać, że dziecko dojrzewa?
O OKRESIE DORASTANIA SŁÓW KILKA…
- intensywne zmiany fizjologiczne (szybki wzrost, stymulacja hormonalna: rozwój biustu u dziewczynek, miesiączka, mutacje, polucje, wypryski na twarzy)
- wrażliwość na punkcie własnego ciała, wyglądu, częste niezadowolenie z własnego wyglądu
- zainteresowania seksualnością: konkretną wiedzą, masturbacją, fantazje erotyczne
- pojawiają się zainteresowania płcią przeciwną oraz pierwsze doświadczenia erotyczno – seksualne (początki „chodzenia ze sobą”, ale w późniejszym okresie tej fazy rozwoju – 14-16 lat)
- przymiarki do dorosłości: palenie, picie alkoholu, dorosły wygląd, imprezy – OKRES EKSPERYMENTOWANIA
- zainteresowanie modą, pragnienie, by wyglądać, jak rówieśnicy, mieć podobne ubrania, podobnie spędzać czas
- okres krytycznego stosunku do świata dorosłych, buntu przeciwko autorytetom, głównie nauczycielom, wychowawcom; dostrzeganie ich wad, błędów, rozbieżności między deklarowanymi wartościami a ich zachowaniem
- zwracanie na siebie uwagi poprzez prowokację, celowe łamanie reguł, zasad, hałaśliwe zachowanie, wyróżniający się ubiór
- pojawia się potrzeba tajemnicy, intymności – tajemnice z kolegami, pisanie pamiętników, potrzeba bycia samemu, nie mówienia dorosłym o swoim życiu
- odrywanie się od dorosłych, częstsze przebywanie z rówieśnikami niż z rodziną
- problemy egzystencjalne: pytania o sens życia, po co ja żyję? komu jestem potrzebny?
- dręczący niepokój o to, co inni myślą o mnie, jak mnie widzą, bez pytania o to wprost
- egocentryzm dorastających – silne skoncentrowanie na sobie, na własnych myślach oraz na tym, co inni myślą o mnie; złudzenie, że inni ludzie są nami bardzo zainteresowani, skupieni na nas; poczucie, że znajdujemy się w centrum uwagi;
- samokrytycyzm i samouwielbienie
EGOCENTRYCZNE FANTAZJOWANIE NA WŁASNY TEMAT:
opowiadanie i tworzenie niezwykłych historii na własny temat, mylne przekonania o byciu niezniszczalnym , wiecznie zdrowym, chronionym przed krzywdą, śmiercią (nic mi nie grozi, nawet jak podejmuję ryzykowne zachowania: seks, szybka jazda samochodem, branie narkotyków, sterydów itp.) – więc nie zachowują ostrożności, bo nie wierzą, że może im się przydarzyć coś złego;
KIEDY DZIECKO MOŻE MIEĆ PROBLEM Z UZALEŻNIENIEM OD NARKOTYKÓW??
- Ma kłopoty z nauką, wagaruje, choć wcześniej dobrze sobie radziło
- Jest na zmianę pobudzone lub ospałe
- Znika w ciągu dnia z domu pod byle pretekstem i unika kontaktu po powrocie
- Wraca bardzo późno lub bez uzgodnienia nocuje poza domem
- Ma nowych znajomych, których nie chce zapraszać do domu
- Kwestionuje szkodliwość narkotyków, dopalaczy; uważa, że powinny być zalegalizowane bądź chce rozmawiać na temat działania narkotyków
- Interesuje się literaturą na temat narkotyków, dopalaczy
- Nadmierny apetyt lub jego brak
- Przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice i przewlekły katar
- Dziwny zapach w pokoju albo ubrań
- Dziwne akcesoria: fifki, lufki, fajki, bibułki, nieznane leki, kolorowe pastylki
- Z domu znikają pieniądze lub wartościowe przedmioty
KIEDY DZIECKO MOŻE BYĆ ZAGROŻONE PRÓBĄ SAMOBÓJCZĄ??? ZMIANA ZACHOWANIA:
- Wahania i zmienność nastroju
- Zmiana dotychczas szczęśliwych i pozytywnych relacji z innymi ludźmi na wycofanie się i negatywizm
- Apatia lub brak aktywności, czego przykładem może być zaniedbywanie hobby zajmującego od niedawna ważne miejsce w życiu danej osoby
- Zmiany rytmu snu i spożywania posiłków - utrata apetytu lub wilczy głód, bezsenność lub nadmierna senność
- Obniżenie szybkości i jakości wykonywanych zadań
- Częstsze wagarowanie
- Coraz bardziej niepoprawne zachowanie w klasie
- Możliwość używania narkotyków lub picia alkoholu „ w złym towarzystwie” na terenie szkoły lub po lekcjach
KOMUNIKATY WERBALNE
- „nie widzę sposobu, by tak dalej żyć”
- „szkoda, że nie umarłam”
- „jest tylko jedna droga wyjścia z mojej sytuacji”
- „nie pociągnę już długo”
- „jestem już zmęczona życiem”
- „pożałujecie tego, że potraktowaliście mnie w ten sposób”
- „już niedługo skończą się moje kłopoty”